حمله اسرائیل جمهوری اسلامی را تا چه اندازه‌ آسیب‌پذیر کرد؟

اگرچه حمله اسرائیل ممکن است محدود تلقی شود، پیامی که به علی خامنه‌ای رساند این بود که تل‌آویو می‌تواند بدون ممانعت تهران، به مناطق راهبردی ایران دسترسی داشته باشد

پایگاه خبری تایمز اسرائیل روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (ششم آبان) با انتشار یادداشتی، ابعاد مختلف حمله اخیر اسرائيل به ایران را بررسی کرد.

لازار برمن،‌ تحلیلگر تایمز اسرائيل، در این یادداشت اشاره می‌کند که اگرچه مقام‌های اسرائیل درباره حملات هوایی بامداد شنبه به ایران زیاد صحبت نمی‌کنند، این سکوت آن‌ها چیزی از اهمیت این عملیات کم نمی‌کند. او می‌افزاید: «به نظر می‌رسد حمله اسرائيل دقیقا طبق برنامه‌ پیش رفت و هیچ تلفاتی برای اسرائیل در پی نداشت؛ آنچه به خودی‌خود یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.»

برمن توضیح می‌دهد: «این حملات با این فرض برنامه‌ریزی شدند که جنگنده‌ها بتوانند در نزدیکی ایران سوخت‌گیری کنند و این اصلا ساده نبود؛ زیرا اگر یک جزء کوچک در سیستم سوخت‌رسانی خراب می‌شد یا موتور هواپیمایی از کار می‌افتاد، خلبان جز فرودی خطرناک در قلمرو احتمالی دشمن چاره‌ای نداشت. با این حال تا آنجا که می‌دانیم، هیچ نقص قابل‌توجهی رخ نداد که این نه‌تنها نشانه مهارت خلبانان اسرائیلی است بلکه حرفه‌ای بودن کادر پشتیبانی و نگهداری نیروی هوایی اسرائیل را اثبات می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده تایمز اسرائيل با اشاره به اینکه اسرائیل توانست به‌راحتی ده‌ها هواپیما را به ایران برساند و در چندین موج،‌ مهماتی را به سمت اهداف نظامی شلیک کند، افزود: «جمهوری اسلامی هفته‌ها بود که می‌دانست حمله‌ای در راه است، با این حال نتوانست مانع از آن شود که جنگنده‌های اسرائیلی عملیاتشان را با دقت و نظام‌مند انجام دهند.»

به اعتقاد این تحلیلگر، اکنون جمهوری اسلامی‌ــ و تاسیسات گازی و هسته‌ای آن‌ــ بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیرند. پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضدهوایی رژیم ایران منهدم شده‌اند که جایگزینی آن‌ها بلافاصله انجام نخواهد شد. پدافند هوایی ایران هم که روز شنبه ناکارآمد بود، اکنون با تخریب‌هایی که متحمل شد، توانایی کمتری دارد.

علاوه‌بر ناکارآمدی سیستم‌های پدافند هوایی که جمهوری اسلامی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده بود،‌ تهران از ابعاد دیگری نیز قدرت بازدارندگی اصلی خود علیه اسرائیل را از دست داده است و نیروهای نیابتی تهران هم پس از هفته‌ها حملات ویرانگر ارتش اسرائیل به مقام‌های حزب‌الله و حماس، فاقد کارآیی شده‌اند.

لازار برمن ادامه می‌دهد: «حمله اسرائیل ممکن است از نظر خسارت فیزیکی و ملموس، نسبتا محدود باشد، اما پیامی که به علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران می‌رساند، مهم است: تل‌آویو می‌تواند به مناطق راهبردی ایران دسترسی پیدا کند و هر چیزی را که بخواهد، هدف قرار دهد. تهران هم نمی‌تواند آن را متوقف کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است که این بار تاسیسات نظامی هدف قرار گرفتند، اما رهبران جمهوری اسلامی باید از خود بپرسند که برای اسرائیل چه قدر بیشتر طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد به اهداف با ارزش راهبردی بالاتر‌ــ مثل تاسیسات نفتی، نمادهای رژیم و البته مراکز هسته‌ای‌ــ حمله کند.

به اعتقاد این نویسنده، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور اوضاع برای ایران بدتر هم بشود. دولت جو بایدن‌‌ــ‌کامالا هریس سخت تلاش کردند تا انتقام اسرائیل بابت دو حمله موشکی جمهوری اسلامی در سال جاری را محدود کنند، وضعیتی که با توجه به احتمال بازگشت دونالد ترامپ به قدرت در ژانویه، برای تهران بسیار نگران‌کننده است و ممکن است باعث شود سیاست مماشات با تهران کنار گذاشته شود.

نویسنده تایمز اسرائيل در پایان با تاکید بر اینکه «همچنان احتمال دارد که تهران بخواهد به حمله روز شنبه پاسخ دهد»، ‌می‌افزاید: «تهران زرادخانه‌بزرگ موشک‌های بالیستیک دارد و همچنان می‌تواند به اسرائیل آسیب بزند. در عین حال نباید فراموش کرد که افزایش فشار بر رژیم ایران و احساس آسیب‌پذیری فزاینده، می‌تواند باعث شود علی خامنه‌ای دستور ساخت سلاح هسته‌ای را صادر کند. اما در کنار این احتمالات، آنچه تاکنون مشخص شده و به اثبات رسیده، توانایی تهاجمی و دفاعی اسرائيل است و پس از حمله روز شنبه، اکنون احتمال بیشتری وجود دارد که اسرائیل احساس کند ظرفیت و همچنین ضرورت دارد که با یکسری حملات جدید، به برنامه هسته‌ای ایران آسیب‌های اساسی بزند.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه